Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκπαιδευτική εκδρομή για 50 μαθητές του 2ου Γυμνασίου σε Αθήνα-Αράχωβα-Καλάβρυτα

Με εξαιρετική επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκπαιδευτική εκδρομή του 2ου Γυμνασίου (Αθήνα-Αράχωβα-Καλάβρυτα), κατά το διάστημα 16- 19/04/2016.

Η εκδρομή αυτή ήταν το επιστέγασμα και η κορύφωση της υλοποίησης των προγραμμάτων με θέματα: «Η εκκλησιαστική τέχνη στην Ανατολή και στη Δύση» & «Αστικό και περιαστικό πράσινο και Δάσος: ενημερώνομαι, φροντίζω, προστατεύω»

Το Σάββατο, 16 Απριλίου και ώρα 07:00 π.μ., 50 μαθητές του σχολείου μας με συνοδούς καθηγητές τους Ζουρέλλη Δημήτριο (αρχηγό), Δουμούζη Στρατή( υπεύθυνο προγράμματος), Μολυβιάτου Κλεάνθη και Κουτζιτζή Έλλη, αναχωρήσαμε αεροπορικώς από τη Μυτιλήνη για την Αθήνα. Στις 07:35 π.μ. φθάσαμε στο διεθνές αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.  Αμέσως επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο και πήγαμε στην Ακρόπολη. Στις 10:00 π.μ. επισκεφτήκαμε το βράχο της Ακρόπολης. Οι μαθητές περιηγήθηκαν στα μνημεία και γνώρισαν από κοντά τα κορυφαία δημιουργήματα της κλασσικής τέχνης. Έμφαση δόθηκε στην ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του Παρθενώνα (κατασκευή των κιόνων, παραστάσεις της ζωφόρου και των αετωμάτων) και σε μνημεία, όπως το Ερέχθειο, το ναό της Αθηνάς Νίκης, το θέατρο του Διονύσου. Έτσι, οι μαθητές συνδύασαν τις γνώσεις τους για την αρχαία ελληνική τέχνη με τη βιωματική επιτόπια επαφή.

Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και με τη βοήθεια ξεναγού επισκέφθηκαν το Μουσείο της Ακρόπολης. Ενημερώθηκαν γενικά για την εποχή και τα εκθέματα του Μουσείου.

Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό μέσα από θαυμαστά εκθέματα της αρχαιοελληνικής αρχιτεκτονικής, γλυπτικής και κεραμικής. Επίσης, ξεναγήθηκαν στο χώρο του Παρθενώνα, στο δεύτερο όροφο του Μουσείου, αποκομίζοντας την εντύπωση ότι περιηγούνται στον Ιερό Βράχο.

Έπειτα ακολούθησε η επίσκεψη στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Στην αίθουσα προβολών και με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας  όλοι νιώσαμε πως βρισκόμαστε στην Κωνσταντινούπολη.

Επισκεφτήκαμε την Αγιά Σοφιά, είδαμε με λεπτομέρειες το εξωτερικό και το εσωτερικό της, θαυμάσαμε τα ψηφιδωτά, μάθαμε για την πορεία της στο χρόνο , υποκλιθήκαμε στις αρχιτεκτονικές γνώσεις του Ανθέμιου και του Ισίδωρου.

Μετά την επίσκεψή μας στο Ι.Μ.Ε. επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο με προορισμό το Θέατρο Αλίκη.

Εκεί παρακολουθήσαμε την απολαυστική σύγχρονη κωμωδία «Για όνομα…» , όπου πρωταγωνιστούσε ο συμπατριώτης μας Χρήστος Χατζηπαναγιώτης.

Την Κυριακή 17 Απριλίου, αναχωρήσαμε για τη Μονή Οσίου Λουκά στη Βοιωτία. Στον δρόμο κάναμε μια στάση να αποτίνουμε φόρο τιμής στους νεκρούς του Διστόμου. Στο Μαυσωλείο των πεσόντων ήρθαμε σε επαφή με τα πραγματικά στοιχεία της τραγωδίας. Κατάπληκτοι μείναμε όλοι από το θλιβερό και μακάβριο γεγονός της σφαγής.

Μετά από αυτό το συγκινητικό προσκύνημα  πήγαμε στο μοναστήρι  του Οσίου Λουκά. Αφού έγινε ξενάγηση στους χώρους της Μονής, απολαύσαμε όλοι την υπέροχη ημέρα μέσα στην ανοιξιάτικη φύση που περιβάλλει το μοναστήρι. Χτισμένο στις δυτικές πλαγιές του Ελικώνα κοντά στην αρχαία Στείριδα, το μοναστήρι του Οσίου Λουκά αποτελεί το σημαντικότερο ίσως μνημείο της μεσοβυζαντινής εποχής στον ελλαδικό χώρο. Στη διάρκεια των δέκα περίπου αιώνων από την ίδρυσή του, έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στις ιστορικές περιπέτειες του τόπου, κερδίζοντας την εύνοια αυτοκρατόρων και αξιωματούχων στα βυζαντινά χρόνια. Στην περίοδο της Φραγκοκρατίας περιήλθε στην κατοχή τάγματος καθολικών μοναχών και γνώρισε την καταστρεπτική μανία και λεηλασία των κατακτητών, Καταλανών και Τούρκων. Στον αγώνα του 1821 αποτέλεσε το ορμητήριο αρματολών και κλεφτών.

Επόμενος προορισμός ήταν οι Δελφοί. Στους πρόποδες του Παρνασσού, στο υποβλητικό φυσικό τοπίο που σχηματίζεται ανάμεσα σε δύο θεόρατους βράχους, τις Φαιδριάδες, βρίσκεται το πανελλήνιο ιερό των Δελφών και το πιο ξακουστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας. Σύμφωνα με τη μυθολογία, ο Δίας άφησε ελεύθερους δύο αετούς και το σημείο που θα συναντιόνταν θα αποτελούσε το κέντρο του κόσμου. Πράγματι οι δύο αετοί συναντήθηκαν στους Δελφούς και αποτέλεσαν, έκτοτε, τον «ομφαλό της Γης». Δικαιολογημένα άλλωστε, αφού το τοπίο των Δελφών είναι ένα από τα πλέον συγκλονιστικά που υπάρχουν στον κόσμο. Γιατί οι Δελφοί δεν είναι μόνο ένα μουσείο της αρχαίας ελληνικής τέχνης και ιστορίας, δεν είναι μόνο ένα εκπληκτικό τοπίο λουσμένο από φως που ακτινοβολεί. Είναι ένα τοπίο που μιλά στο νου και την ψυχή για τη δύναμη του θεού Απόλλωνα, θεού της αρμονίας, του φωτός και της μαντικής, ένα τοπίο που προκαλεί δέος με την ενέργεια που αισθάνεται κανείς όταν βρίσκεται εκεί. Όλη η ιστορία του ελλαδικού χώρου είναι συγκεντρωμένη στους Δελφούς από τον τρίποδα, την Πυθία που μασούσε φύλλα δάφνης, από τον ιερέα που κατέγραφε τους χρησμούς της μέσω των οποίων αποκαλύπτονταν τα μελλούμενα στους θνητούς, έως τις σοβαρότατες πολιτικές αποφάσεις των αρχαίων Ελλήνων και τις πολιτικές εξελίξεις στον ελλαδικό χώρο. Με οδηγό την ξεναγό μας, οι μαθητές ξεναγήθηκαν στο αρχαιολογικό μουσείο Δελφών που αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας μας. Έτσι  βίωσαν με τον καλύτερο τρόπο την  ιστορία του περίφημου δελφικού ιερού και του διάσημου μαντείου, και είδαν ‘ιδίοις όμμασι’ την πλούσια συλλογή γλυπτών και αγαλμάτων (το άγαλμα του Ηνίοχου, τη Σφίγγα των Ναξίων, τα τμήματα της ζωφόρου του θησαυρού των Σιφνίων, τα θραύσματα των μετοπών με απεικονίσεις των άθλων του Ηρακλή από το θησαυρό των Αθηναίων, τον Ομφαλό και τα αγάλματα των μυθικών αδερφών Κλέοβις και Βίτων) καθώς και πολλά άλλα εκθέματα αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος. Ακολούθησε επίσκεψη,(πάντα με την ξεναγό μας) στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών (την Ιερά Οδό, το Θησαυρό των Αθηναίων,  το Ναό του Απόλλωνα, και το Αρχαίο Θέατρο), η οποία πραγματικά εντυπωσίασε τους μαθητές με τα μοναδικά  αρχαιολογικά ευρήματα σε συνδυασμό με το πανέμορφο φυσικό τοπίο. Έπειτα από μία όμορφη βόλτα στη νυχτερινή Αράχωβα  πήγαμε στο ξενοδοχείο.

Τη Δευτέρα 18 Απριλίου αναχωρήσαμε για το Διακοπτό. Η διαδρομή ήταν υπέροχη. Περάσαμε από τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ή επίσημα Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης, η οποία είναι καλωδιωτή  και ολοκληρώθηκε το 2004. Οι μαθητές ξεκίνησαν την επίσκεψη τους με μια εντυπωσιακή διαδρομή από το Διακοπτό για Καλάβρυτα με τον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο διάρκειας 1 ώρας μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, μια διαδρομή αφάνταστης ομορφιάς, αναγνωρισμένη σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, με ιδιαίτερα στοιχεία πανίδας και χλωρίδας.

Φθάνοντας στα Καλάβρυτα, με ιδανικές καιρικές συνθήκες, επισκεφθήκαμε τη Μονή της Αγίας Λαύρας όπου ξεναγηθήκαμε στους ιστορικούς χώρους της Μονής. Τόπος έναρξης της Ελληνικής Επανάστασης, η Αγία Λαύρα, φυλάσσει τον πολυτιμότερο θησαυρό της, διάτρητο από σφαίρες το λάβαρο της Επανάστασης, πολύτιμα ευαγγέλια, την ποιμενική ράβδο του Παλαιών Πατρών Γερμανού κ.α.

Στη συνέχεια περάσαμε από τον υπαίθριο χώρο της εκτέλεσης των κατοίκων της πόλεως των Καλαβρύτων από τα Γερμανικά Στρατεύματα Κατοχής το 1943 σε αντίποινα ενεργειών των ανταρτών. Επόμενη στάση ήταν το Σπήλαιο των Λιμνών, το οποίο εντυπωσιάζει τον επισκέπτη. Οι λίμνες που έχουν δημιουργηθεί στο εσωτερικό του σπηλαίου αποτελούν μοναδικό γεωλογικό φαινόμενο. Οι μαθητές έμαθαν για την ανακάλυψη του, για την γεωμορφολογία του καθώς και για την ιδιαίτερη αξία του τόσο ως φυσικό μνημείο όσο και ως παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής.

Ακολούθησε περιήγηση στην πόλη των Καλαβρύτων και γεύμα με μουσική και χορό

Την Τρίτη 19 Απριλίου, αναχωρήσαμε για την Αθήνα, αφού κάναμε μία στάση στον Ισθμό της Κορίνθου. Ο Ισθμός της Κορίνθου ήταν στο παρελθόν στρατηγικό σημείο και για το λόγο αυτό είχε κατασκευαστεί τείχος ήδη από τους αρχαίους χρόνους, το οποίο είχε διατηρηθεί μέχρι τους Βυζαντινούς χρόνους. Σήμερα λειτουργεί ως  μια στενή λωρίδα γης που ενώνει τη Στερεά Ελλάδα με την Πελοπόννησο ενώ η διώρυγα που έχει διανοιχθεί σε αυτόν ενώνει το Σαρωνικό με τον Κορινθιακό κόλπο. Έχει πλάτος 6 περίπου χιλιόμετρα και το πιο στενό σημείο είναι εκεί όπου έχει κατασκευαστεί η διώρυγα της Κορίνθου. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το Αττικό Ζωολογικό πάρκο.

Υπήρξε ένας συνδυασμός ψυχαγωγίας και επιμόρφωσης.

Επικεντρώθηκε στον εκπαιδευτικό ρόλο του Πάρκου και στο σημαντικό έργο που επιτελεί στον τομέα διατήρησης απειλούμενων ειδών. Ως μέλος της ΕΑΖΑ (Ευρωπαϊκή Ένωση Ζωολογικών Πάρκων και Ενυδρείων) το Αττικό Πάρκο συμμετέχει σε 25 προγράμματα ΕΕΡ (Ευρωπαϊκά Προγράμματα Αναπαραγωγής Απειλούμενων Ειδών), ενώ 37 είδη που ζουν στο Πάρκο παρακολουθούνται και ελέγχονται μέσω του ESB (Βιβλίο Γενεαλογίας και Αναπαραγωγής). Τα παιδιά πέρασαν υπέροχα και ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα με την επίδειξη των δελφινιών!!!

Τέλος επισκεφτήκαμε το The Mall Athens στο Μαρούσι όπου και ψωνίσαμε. Στις 20:40 αναχωρήσαμε για τη Μυτιλήνη. Στις 21:30 επιστρέψαμε στο νησί μας.

Οι εντυπώσεις από αυτήν την εκδρομή είναι πολλές γιατί γυρίσαμε σοφότεροι, ανανεωμένοι, πιο δεμένοι γεμάτοι γνώσεις και εμπειρίες. Η εκδρομή αυτή είχε ως κύριο στόχο την επαφή των παιδιών με τις ρίζες και την πολιτιστική μας κληρονομιά, τη συνειδητοποίηση της αξίας και του ρόλου της στη σύγχρονη ζωή, τη σύνδεση της με όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας, την αισθητική τους καλλιέργεια, καθώς και την εξοικείωση των μαθητών με την έρευνα, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης, την ενεργοποίηση των ψυχοκινητικών τους δυνατοτήτων με την ομαδική συνεργασία, τη δημιουργική συμμετοχή τους στα κοινωνικά, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά δρώμενα. Μέσα από τη βιωματική προσέγγιση οι μαθητές γνώρισαν καλύτερα τον τόπο τους και συνειδητοποίησαν τις ιδιαιτερότητες και την αξία του. Με την παραπάνω εκπαιδευτική επίσκεψη το ταξίδι στην ιστορία και στον πολιτισμό της χώρας μας, για εφέτος, έφτασε στο τέλος του, έξω από τα στενά όρια της σχολικής τάξης.