Οι τουρίστες «αγκαλιάζουν» τους πρόσφυγες στη Μυτιλήνη- ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

«Αυτές οι διακοπές ήταν μια πολύ δυνατή εμπειρία. Ζήσαμε κάτι που στη χώρα μας βλέπαμε στις ειδήσεις. Κι αυτό μόνο, σε κάνει να θέλεις να βοηθήσεις».

Η Λούσι Λίντεν και ο σύντροφός της Φρανκ Λάνγκεβελβ αναχώρησαν χθες από τη Λέσβο μετά από δύο βδομάδες διακοπών. «Περάσαμε υπέροχα και σίγουρα θα ξανάρθουμε του χρόνου».

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι δύο Ολλανδοί επισκέπτονται το νησί του βορειοανατολικού Αιγαίου. Ωστόσο φέτος οι διακοπές τους είχαν κάτι διαφορετικό. «Γνωρίζαμε για το θέμα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νησιά με τους πρόσφυγες, αλλά δεν σκεφτήκαμε ούτε μια στιγμή να ακυρώσουμε τις διακοπές μας». Κι όχι μόνο αυτό, αλλά όπως κι άλλοι ξένοι επισκέπτες της Λέσβου ανέλαβαν πρωτοβουλία να συνδράμουν. «Είδαμε τους πρόσφυγες να περπατούν στους δρόμους, οικογένειες, ηλικιωμένους, παιδιά. Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε κάτι κι αποφασίσαμε να βοηθήσουμε», λένε στο «Εθνος της Κυριακής».

Από κοινού με άλλους τουρίστες από τη Γερμανία, την Αυστρία και τη Βρετανία έκαναν μεταξύ τους έρανο, μάζεψαν χρήματα, αγόρασαν είδη πρώτης ανάγκης, όπως φάρμακα, πάνες, βρεφικές κρέμες, σαπούνια κι άλλα είδη υγιεινής και τα μοίρασαν στο κέντρο της Μόριας και άλλους χώρους όπου μένουν πρόσφυγες.

«Ηταν δώρο για μένα που μπόρεσα να βοηθήσω, να μιλήσω με τους ανθρώπους αυτούς και να δω από κοντά τι συμβαίνει», λέει η 40χρονη Εύα Σταϊνμάγερ από την Αυστρία, που συμμετείχε στην προσπάθεια. Πέρασε στη Λέσβο μια βδομάδα διακοπών με τον σύζυγο και το παιδί της. Ηταν η δεύτερη φορά που έκανε διακοπές στην Ελλάδα. «Είχα ακούσει για τους πρόσφυγες που φτάνουν στην Ελλάδα, αλλά δεν περίμενα το ζήτημα να έχει αυτό το μέγεθος. Είμαι σοκαρισμένη. Εχω ένα παιδί δυο χρονών και το να βλέπω ξεριζωμένες οικογένειες με μικρά παιδιά με κάνει να φαντάζομαι τον εαυτό μου σε αυτή την κατάσταση. Γι' αυτό θέλησα να βοηθήσω, αν και ό,τι κάναμε ήταν μια σταγόνα στον ωκεανό. Η Ευρώπη πρέπει να βοηθήσει. Ελλάδα και Ιταλία έχουν αφεθεί μόνες τους να παλεύουν. Το προσφυγικό είναι πρόβλημα όλης της Ευρώπης κι όχι μόνο της Ελλάδας και της Ιταλίας».

«Δεν είναι πρόβλημα»

Στο κέντρο της Μόριας, που ασφυκτιά πλέον από τις αφίξεις, με περισσότερους από 1.000 ανθρώπους να κοιμούνται σε οικίσκους και σκηνές, η Εύα είχε την ευκαιρία να μιλήσει με μια οικογένεια από τη Δαμασκό. Δεν μετανιώνει ούτε στιγμή που ήρθε στη Λέσβο. «Αντιλαμβάνομαι πως πολύς κόσμος δεν θέλει δύσκολα πράγματα στις διακοπές. Αλλά δεν χρειάζεται να έρθεις σε επαφή με τους πρόσφυγες αν δεν το θέλεις», προσθέτει. «Δεν συμμεριζόμαστε καθόλου τις απόψεις που εξέφρασαν τουρίστες στην Κω. Οι πρόσφυγες δεν είναι για μας πρόβλημα ούτε για τις διακοπές μας», θα πουν η Λούσι και ο Φρανκ. Συμφωνούν απόλυτα πως η Ευρώπη πρέπει να δώσει άμεσα λύσεις.
Ο πρόεδρος των ξενοδόχων της Λέσβου, Περικλής Αντωνίου, κάνει λόγο για «σκοπιμότητες» πίσω από τα πρόσφατα αρνητικά δημοσιεύματα της Daily mail. «Δεν έχουμε παράπονα από τουρ οπερέιτορ, ούτε από ξενοδόχους. Περιμένουμε αύξηση σε τσάρτερ και επισκέπτες σε σχέση με πέρυσι», λέει αναγνωρίζοντας πως οι περισσότεροι νεοεισερχόμενοι είναι πρόσφυγες πολέμου.

Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει ανυσηχία, προβληματισμός, ενίοτε και γκρίνια σε ντόπιους φορείς, για τη γεωμετρική αύξηση των προσφυγικών ροών, που συνδυάζεται με κλίμα αβεβαιότητας από τη συζήτηση για αύξηση του ΦΠΑ και άλλα οικονομικά μέτρα. Το ζήτημα παραμένει πολυσύνθετο. Οι αφίξεις τον Μάιο έφτασαν περίπου στις 7.500 στη Λέσβο, με άλλες 5.000 να έχουν προηγηθεί τον Απρίλιο και την Ελλάδα να βρίσκεται σε χρηματοδοτικό κενό, καθώς όπως έχει δηλώσει επανειλημμένα η αρμόδια αν. υπουργός, Τ. Χριστοδουλοπούλου, η εκταμίευση των έκτατων κοινοτικών κονδυλίων αναμένεται.

Οι Γιατροί του Κόσμου στο κέντρο της Μόριας βλέπουν πλέον όλο και περισσότερα ασυνόδευτα ανήλικα, οικογένειες, ηλικιωμένους, ανάπηρους, έγκυες, από Συρία, Αφγανιστάν, Ιράκ. «Αρχίζει να δημιουργείται κλίμα στήριξης της προσπάθειας που κάνουμε και από τους επισκέπτες, που βλέπουν με συμπάθεια τον αγώνα μας», λέει ο δήμαρχος Λέσβου, Σπύρος Γαληνός. Οπως προσθέτει, προγραμματίζεται να δημιουργηθούν δυο ακόμη χώροι υποδοχής, σε Μόλυβο και Μανταμάδο, ενώ αναμένονται «ενισχύσεις» σε σκηνές, προσωπικό και μηχανήματα.

«Τώρα αντιλαμβάνομαι πόσο τυχερή είμαι που ζω σε μια χώρα ειρηνική και ασφαλή. Χαίρομαι πολύ που μου δόθηκε η ευκαιρία να βοηθήσω», λέει η Ντόροθι από τη Γερμανία. «Αρκετοί πελάτες μας αναρωτιόντουσαν τι συμβαίνει και πώς μπορούν να συνδράμουν και γι' αυτό οργανώσαμε ενημερωτική βραδιά με εκπρόσωπο της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Είχε μεγάλη συμμετοχή και μετά όλοι αποφάσισαν να βοηθήσουν», εξηγεί η Δάφνη Βλουμίδη, που διατηρεί ξενοδοχείο στη Θερμή. «Τις προάλλες τουρίστες νοίκιασαν αυτοκίνητα και μαζί με ντόπιους μετέφεραν πρόσφυγες από τον Μόλυβο στη Μυτιλήνη. Αλλοι κάνουν έρανο, μοιράζουν φαγητό ή διασπείρουν μυνήματα συμπαράστασης στο facebook», θα προσθέσει ο Γιώργος Τυρίκος - Εργάς από τη ΜΚΟ «Αγκαλιά». Η Εύα, πάντως, πιστεύει πως οι Ευρωπαίοι «πρέπει να έρθουν στα ελληνικά νησιά, να δουν την κατάσταση από κοντά και να ασκήσουν πίεση στις κυβερνήσεις τους»...